PLANNING + DETAILS

  • Een week vóór dit moment ontvangt M. een artefact met brief, ingepakt in bebloed papier. De brief is van een onbekende met de woorden: ‘ik wist geen beter persoon om dit artefact naartoe te sturen. FOEMP zit achter mij aan… bewaar dit goed. T.’

    M. Beer’ns wordt op 21 mei om 08:00 bezocht door twee engelen. Door het hele verhaal heen komt M. deze engelen tegen, zij zijn op bepaalde momenten bij M.

    M. krijgt een brief van het hoofd van de Musketiers. Hierin krijgt hij opdracht om naar Muskiers HQ te komen voor een uitgebreidere briefing. De Musketiers hebben al vernomen dat een lid van de Musketiers een artefact heeft gestuurd, vlak voordat T. vermist raakte. M. moet dit artefact meenemen!

    De engelen interacteren kort met M. om hem op weg te helpen. [MOETEN HIERVOOR INHOUD VERZINNEN]

    Een chauffeur van de Musketiers (met integraalhelm, dus onherkenbaar) komt langsgereden op een Felyx-scooter. Hiermee wordt M. vervoerd naar het HQ in het Evoluon.

  • De rit naar het HQ is ietwat om, zodat de engelen tijd hebben om naar het Evoluon te reizen voordat M. aankomt. Zij staan ook daar weer stil en wijzen hem de weg naar het kantoor van het hoofd van de Musketiers.

    In deze ruimte ziet M. het hoofd. In de verschijning van slechts een hoofd. (2 schagen, plaat met een gat erin, daaroverheen een doek met erdoorheen het hoofd van de Musketiers. Naast deze tafel staat een butt-ler met extra thicc juicy sanka. Het dienblad van de butt-ler draagt 2 glazen whisky. Eentje is voor het hoofd, butt-ler moet hem helpen drinken. M. krijgt natuurlijk het andere glas.

    Het hoofd brieft M. en vertelt kort wat de situatie is:

    De kwaadaardige organisatie FOEMP is op zoek naar alle delen van de in 4 stukken gebroken heilige kaasplank en M. De Musketiers krijgt de opdracht om namens De Musketiers deze artefacten als eerste in handen te krijgen. Lukt dat niet, dan zal FOEMP de vrije weg naar wereldoverheersing kunnen bewandelen.

    De vermiste Musketiers agent T.) die het eerste deel van de vier stukken plank heeft kunnen sturen naar M. heeft al een puzzel kunnen oplossen. Vermoed wordt, dat bij de locatie van de volgende plank, een aanwijzing te vinden is over de daaropvolgende plank. De oplossing van de vorige puzzel lijkt ons te sturen naar België.

    Een chauffeur staat klaar om M. naar de volgende locatie te brengen. Hij krijgt zijn eigen spullen mee; tas met bruikbare dingen (M. is kennisdrager van België: steden, historie, architectuur, religieuze onderwerpen)

    In zijn pakket zit een kaart van Sint-Niklaas, zonder tekst. Een artikel over de plank en de historie. Zijn eigen notitieboekje met al getekende gebouwen van Sint-Niklaas en Gent, maar ook weer zonder tekst of namen. En natuurlijk een versnapering tegen het knaagje.

  • De chauffeur staat M. buiten op te wachten en neemt hem mee de snelweg op richting het zuiden. Er zit ten slotte haast achter deze opdracht. Echter, niet wetende waar M. precies heen gaat in België. Hoe hij hier achter komt?

    1. De puzzel die T. heeft opgelost includeert de tekstloze kaart van Sint-Niklaas, door op google maps te zoeken naar de stad die overeenkomt met kaart.

    2. Mocht het te lang duren, dan krijgt hij onderwerg een telefoontje vanuit Musketiers HQ. Het team heeft na onderzoek ontdekt dat de kaart overeenkomt met Sint-Niklaas.

    De volgende opdracht tijdens de rit is als volgt: er staat een gebouw aangevinkt, waar het volgende deel van de plank zal moeten liggen. Het gaat om de Onze-Lieve-Vrouw-van-Bijstand-der-Christenenkerk.

    Het artikel, wat ook onderzocht is door de T. heeft het woord kaesplanck steeds gemarkeerd.

  • Uiterlijk om 10:00 komt M. aan in Sint-Niklaas. Hier staat een Vlaamse bondgenoot hem op te wachten. Die helpt hem naar de locatie OLVBC-kerk, waar het tweede deel van de plank ligt. Op deze locatie (hopelijk kunnen we hier naarbinnen om de plank neer te leggen) vindt M. de plank en een pakketje. 

    In dit pakket ligt een aanwijzing dat hij naar Gent moet en een cryptex. De oplossing (PLANCK) is nog niet duidelijk. Een andere aanwijzing is een tekening met de tekst Baafs. Een korte zoektocht op internet gaat uitwijzen dat er een St. Baafskathedraal in Gent te vinden is.

    Bij vertrek uit de OLVBC-kerk merkt de bondgenoot een figuur op, die al eerder gespot is. Op het moment dat dit figuur opmerkt dat M. een nieuw deel gevonden heeft van de plank, nadert hij hen, waarop de bondgenoot zegt dat het een FOEMP agent is en dat ze moeten vluchten. De achtervolging duurt even en ze komen uit bij het station. Als het lijkt dat ze de FOEMP agent hebben afgeschud, nemen ze de trein naar Gent. De trein (tickets zijn een maand van te voren te koop op belgiantrain.be) vertrekt om 10:36. 

  • In de trein praat de bondgenoot hem bij over FOEMP en hoe zij proberen de 4 stukken plank te veroveren. Ze kijken nogmaals naar de tekening van T. met de tekst Baafs, haastig geschreven en duidelijk niet compleet. Het moet een aanwijzing zijn naar het volgende gebouw wat de sleutel is in het verhaal. Op google kom je dan al snel op de St. Baafskathedraal. Echter, M. moet bij de St. Baafsabdij zijn. Een kleine hint hiernaar: op de achterkant staat een kort raadsel in het Spaans, refererend naar het Spanjaardenkasteel, waar de St. Baafsabdij onderdeel van werd.

    De geplande aankomsttijd van de trein op station Gent Dampoort is 10:58.

    M. krijgt het telefoonnummer van deze bondgenoot. Hij moet namelijk bij aankomst gelijk naar een andere locatie en M. moet door om op zoek te gaan naar het volgende stuk van de plank.

    Vanuit hier is het een korte wandeling om terecht te komen in het centrum. Aangekomen bij de St. Baafskathedraal ziet M. de engelen. Zij helpen hem op weg; hij zit namelijk fout. Hier is niets te vinden. In het notitieboekje staan wel meerdere tekeningen, van zowel de kathedraal als de abdij. Michiel moet hieruit opmaken dat hij verkeerd zit en naar de abdij moet. Dat is weer een stukje terug lopen; 10 minuten.

  • Aangekomen bij de ruïnes van de St. Baafsabdij, moet Michiel het raadsel in het Spaans oplossen:

    Primero una abadía
    Entonces parte del castillo.
    No mucho después un bastión militar
    Al pie de la torre hay que buscar

    Wat neerkomt op:

    Eerste een abdij
    Daarna deel van het kasteel
    Niet veel later een militair bolwerk
    Aan de voet van de toren moet u zoeken

    In het gras, of aan de binnenkant van de toren van de abdij is de volgende plank te vinden met een klein puzzeltje. Door bepaalde letters bij elkaar te zoeken komt M. op de oplossing voor de cryptex.

    [PUZZELTJE]

    In de geopende cryptex vindt M. een raadsel.

  • In de cryptex is een raadsel in het West-Vlaams te vinden over de volgende locatie:

    Ke ne stoart, moar kzin gin muis
    Ke schobben, moar kzin gin vis
    Ke vlerkes, moar kzin gin veugel
    Ik sie over de Leie, gin danck,
    Woar dat i vinden got, dien planck

    De oplossing van deze puzzel is: Een draak. Het gaat om een draak die bovenop de toren van het Belfort van Gent staat. Een iconisch beeld dat op de top van de toren staat en pal naar het westen kijkt. Als je op de kaart een lijn trekt vanuit de draak naar het westen, dan doorkruist de lijn de St. Michielskerk.

  • HIER MOETEN WE DUS VERZINNEN…

    Hoe we die plank op een leuke manier als laatste stuk van de puzzel gaan verstoppen. Met een klein raadseltje of puzzel waardoor hij ‘m kan vinden.

    Daarna krijgt M. de opdracht om de planken te brengen naar de Musketiers Hideout in Gent. Dit is Monesterium PoortAckere, het hotel. Daar ontmoet hij de rest van de organisatie. Alle jongens dus! En het Hoofd van de Musketiers, heeft ineens een lichaam!

    MAAR, voordat hij daar komt, krijgt hij van de Musketiers 30 euro en een adres waar hij iets moet ophalen.
    Dit is het adres van Het Mekka van de Kaas, een kaaswinkeltje in Gent. Daar moet hij gewoon wat kaas ophalen, zodat we die kaasplank daadwerkelijk kunnen gebruiken.

  • M. haalt bij Het Mekka van de Kaas het pakket met kaas op. Dit pakket is eerder door ons besteld en betaald.

  • Musketiers Hideout in Gent; ons hotel.

    Hier wordt M. warm onthaald en kan hij de gevonden planken tonen. Om vervolgens te proosten met een lekker biertje en een kaasje.

ROLVERDELING

Mastur Beerens: Michiel Beerens
Hoofd Musketiers: Bob
Buttler: Mark
Duivel: Niels
Engel: Bart
F.O.E.M.P. agent: Thomas?
Mozes: Thomas